De Perfecte Pitch

 

Heb jij weleens een perfecte pitch gegeven? Met een pakkende opening, een heldere uitleg welke problemen je van jouw toehoorders jij oplost, met een personal touch en een concrete call to action als afsluiter? Pitchen is een kunst. Een kunst die aan te leren is.

 

Ik kom niet zo goed uit mijn woorden

Ik was onlangs bij een netwerkbijeenkomst met een interessant format.  Iedere ondernemer (er waren er 25) houdt een pitch van een minuut, daarna geef je elkaar in groepjes van drie feedback en met die input houdt iedere ondernemer met de verworven inzichten een nieuwe pitch. Met alle intermezzo’s waren we zo’n 1 ½ uur aan het luisteren naar verhalen. Dat is zeer intensief en logischerwijs blijft niet iedere pitch hangen. Sommige onderwerpen staan nu eenmaal dichter bij je of sommige sprekers spreken je meer aan.

Het is een goed moment om mij bewust te worden waarom een bepaalde pitch bij mij blijft hangen. Het antwoord is heel verrassend! Er zijn twee mensen die moeite hebben om vlekkeloos uit hun woorden te komen. Juist die pitches blijven mij bij. Een masseuse en een filmmaker. Ik, en ook de andere deelnemers, waren getroffen door hun moed en hun kwetsbaarheid.

Een maand geleden was ik te gast bij de finale van de FunX Media Business Awards. Zes jonge urban ondernemers hielden een pitch voor een vakjury met als inzet de hoofdprijs, een reclamecampagne ter waarde van €7.500,=  Een van de ondernemers die deze finale hadden gehaald was zo zenuwachtig dat hij tot drie maal toe zijn pitch opnieuw moest beginnen. Het leverde hem aanmoedigingen en een daverend applaus op. Hij was weliswaar niet de winnaar, maar wel de publiekslieveling. En, het belangrijkste, de pitch en de dappere spreker zijn bij het publiek blijven hangen. Neem eens een kijkje op de website van het bedrijf Cruèl van de 20-jarige ontwerper William Ampofo https://www.cruelinc.com/ .

 

Moed inspireert

Wat betekent dit? Dat je moet stotteren om een pitch met impact te maken? Dat je jouw klotsende oksels moet etaleren aan jouw toehoorders? Nee! Het betekent dat als je authenticiteit en kwetsbaarheid toont, mensen zich met jou kunnen identificeren. En als je ook nog eens moed toont inspireert dit extra.

In mijn boek “Marketing zonder personeel” interview ik pitch-expert Alette den Exter. Zij is de auteur van de bestseller Pitch! Ze zegt:”Zorg voor een klik met je publiek, zoek overeenkomsten met je publiek en vertel persoonlijke ervaringen.” Natuurlijk zijn er technieken aan te leren en zul je veel moeten oefenen om de essentie van jouw boodschap helder te hebben. Maar met het onder de knie hebben van de checklists onderscheid je je nog niet van jouw collega pitchers. Onderscheiden doe je door jezelf te laten zien.

Vind jij het wel eens eng als je voor een groep mensen mag spreken? Durf jij jezelf werkelijk te laten zien als je op een podium staat? Als je daar wel eens moeite mee hebt, bekijk ter inspiratie op LinkedIn naar mijn laatste vlog die ik samen met Eelco Baak heb opgenomen   https://lnkd.in/egk2VEv)   en geef je op voor de 3 Minuten Pitch https://www.zp-marketing.nl/3-minuten-pitch/  Of laat een bericht achter onder deze blog of stuur een mailtje naar chris@zp-marketing.nl en ik neem contact met je op.

7 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *