Wat is mijn productbeschrijving?

 

Drink je wel eens wijn? Heb je een favoriete wijn? Rood of wit? Of toch rosé? En heb je een voorkeur voor een streek? De Bourgogne misschien? Of Zuid-Afrika, rond Stellenbosch? En welke druif drink je het liefst? De Cabernet Sauvingon, Pinot Noir of de Syrah?  En uit welk jaar? En welke afdronk heeft jouw voorkeur? Een zwoele wijn met een vleugje aardbei met een tint van bosvruchten en chocola?

En wat voor telefoon heb jij? Wat voor processor zit erin? Hoeveel geheugencapaciteit? Hoeveel megapixels ondersteunt de camera? Hoe groot is het beeldscherm? In welke kleuren is hij leverbaar?

 

“…met een tint van bosvruchten”

Ieder product dat je koopt heeft een (uitgebreide) productbeschrijving. Het helpt je om een gefundeerde keuze te maken. En het biedt de producent de mogelijkheid om zijn product onderscheidend te maken van zijn concurrenten. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en de brede variëteit aan producten biedt voor elk wat wils. Er zijn zelfs bedrijven die hun geld verdienen met het presenteren en inzichtelijk maken van de productbeschrijvingen.

Maar hoe zit het als je product een dienst is? En hoe zit het als je zèlf een integraal onderdeel van die dienst bent? Als je een coach bent? Of een webdesigner? Of een tekstschrijver? Hoe zit het met jouw productbeschrijving?

Verreweg de meeste zzp’ers profileren zich met hun talent. Of hun kennis. “Ik ben een gecertificeerde leiderschapscoach en ik heb de 2 jarige opleiding bij Zus & Zo gedaan.” Of, “Ik ben 15 jaar Marketing & Communicatie manager geweest bij Zus & Zo en ik heb een passie voor de transportsector”.  Maar doet dan volledig recht aan het product dat je levert?

 

Blinde vlekken en blokkades

Het kan knap ingewikkeld zijn om jezelf in volle glorie te beschrijven. Om die elementen van wie jij bent op een gebalanceerde manier in jouw “productbeschrijving” te benoemen. Zodat jouw potentiële klanten weten wat voor vlees ze met jou in de kuip hebben. Misschien vind je jouw eigen kwaliteiten zo vanzelfsprekend dat je ze vergeet te noemen. Of je hebt blinde vlekken of zelfs blokkades. Of misschien vind je het gewoon moeilijk om de juiste woorden te vinden.

Om je daarbij te helpen heb ik in mijn bestseller “Marketing zonder personeel” de Persoonlijke Mix geïntroduceerd. De Persoonlijke Mix (PM) omvat 6 elementen die jou in de volle breedte omschrijven. Vanuit wie jij wèrkelijk bent. Vanuit jouw kèrn.

De PM vormt de basis van een supergave Masterclass die ik samen met Lisette van Offeren, coach en yogadocente en expert op het gebied van zielskwaliteiten heb ontwikkeld: “Soul Marketing vanuit je Zielskwaliteiten”.  Op 28 juni van  13.00 – 16:00 uur geven wij deze Masterclass op een sprookjesachtige locatie in de Haagse duinen. En jij kunt erbij zijn. Wil je dat?  Kijk voor meer informatie op https://www.zielskwaliteiten.nl/masterclass-ondernemen-met-je-zielskwaliteiten-28-juni/ en geef je op. Of neem contact op voor vragen.

 

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *