Calimeromarketing 4.0 – Soulmarketing?

Heb je wel eens van het boek Calimeromarketing gehoord? Vast wel. Het is het meest verkochte marketingboek in Nederland. 70.000 exemplaren hebben sinds 2004 hun weg naar de boekenplank van de kleine ondernemer weten te vinden. Want daar is het boek, dat inmiddels aan zijn derde editie toe is, voor bedoeld.

Onlangs had ik op een grootschalig ondernemersevenement in Amsterdam mijn geïmproviseerde boekenstand opgetuigd. Er kwam een groepje mensen langs. “Hee Karen, dit is wat voor jou,” zei een man en hij wees op de stapel van mijn boeken “Marketing zonder personeel.” Een vrouw pakte een exemplaar en sloeg meteen de twee pagina’s met referenties open. Dat vind ik bijzonder. “Zoek je iets speciaals?” probeerde ik contact te leggen.

De vrouw was Karen Romme, auteur van Calimeromarketing. Dat is leuk, dacht ik. Een collega-auteur. Ik realiseerde mij nog niet dat het zo’n bestseller was. Toen de mensen in de groep mij daarop attendeerden dacht ik: dat wordt een leuke foto, met als onderschrift “Wie is hier de echte Calimero”. Ik had op dat moment nog geen 1% verkocht van het aantal boeken dat zij heeft verkocht.

Van die foto is het niet gekomen. Maar ik ben wel haar boeken gaan lezen. Ik moet zeggen dat ik vind dat ze het goed heeft aangepakt. Handige checklists en bruikbare tips hoe je je als kleine ondernemer met een beperkt marketingbudget in de markt kunt zetten. En ze is ook met de tijd meegegaan. Haar laatste boek, Calimeromarketing 3.0 dateert uit 2014, en de huidige trends, on line marketing en social selling komen aan bod.

Er is echter een nieuwe trend, een onmiskenbare paradigm shift, in marketing gaande. In 2020 zal de helft van de betaalde arbeid worden uitgevoerd door zzp’ers. Die zullen zichzelf in de markt moeten zetten. Meer dan ooit vormen de persoonlijke aspecten van de ondernemer onderdeel van de marketingboodschap.

Als je concrete producten zoals sinaasappels of broeken in de markt zet, gebruik je intrinsieke productspecificaties, bijvoorbeeld smaak, herkomst, kleur of materiaal. Het is anders als jouw product of dienst een reflectie is van wie jíj bent.  Wat zijn jóuw “productspecificaties”? Wie ben je wèrkelijk? Welke blinde vlekken heb je? Welke blokkades heb je; schaduwkanten die je liever niet laat zien? Hoe congruent ben je in jouw communicatie met wie je bent als persoon?

Deze zelfkennis wordt essentieel en overstijgt het idee van “personal branding”. Marketing zal opnieuw worden uitgevonden en waarden als eerlijkheid, transparantie en congruentie zullen leidend zijn. Ik noem dit nieuwe paradigma “Soul Marketing”.

Uiteraard spreek en schrijf ik hier veelvuldig over. Het zou mooi zijn als meer mensen dit zouden oppakken. Het zou geweldig zijn als ook dé bestsellerauteur in de volgende editie van haar Calimeromarketingreeks deze ommekeer oppikt en er het centrale thema van haar volgende boek maakt: Calimeromarketing 4.0 – Soul Marketing.

Wil jij er nú al meer over weten, laat dan een berichtje achter en ik neem contact met je op.

Tags: No tags

6 Responses

Leave a Comment