Ben je wel eens op de Haagse Markt geweest? Of op de Albert Cuyp? Of de lokale boerenmarkt ergens op de Veluwe? Het is er een gezellige kakafonie. Marktkooplui schreeuwen om het hardst om hun waar aan te prijzen. En het lijkt te werken, want de groentekarren zijn aan het einde van de dag leeg. Het zijn geboren verkopers. Marktkooplui hebben nooit een training gehad. Het zit hen in het bloed.
De Social Media, LinkedIn voorop, beginnen steeds meer weg te krijgen van een markt. Hier schreeuwen de digitale marktkooplui om het hardst. Met quotes, blogs, vlogs, aankondigingen en tegenwoordig ook steeds meer grappige filmpjes om “engagement” te krijgen.
Digitale marktkooplui zijn géén geboren verkopers. Zij hebben wèl een training gehad. Verkooptrainingen, acquisitietrainingen of “Social Selling”trainingen. En die trainingen leren allemaal – min of meer – hetzelfde trucje. Immers, de blogs die je leest hebben alle dezelfde opbouw, de vlogs hanteren hetzelfde script en je leest telkens dezelfde inspiratiequotes. Maar wat leer je nu werkelijk op een dergelijke training?
Ik zal het verklappen: je leert hard schreeuwen. Want dat werkt. Toch? Degene die het hardst schreeuwt wordt het best gehoord en trekt meer klanten dan de concurrent. Toch?
Natuurlijk werkt het niet zo. Als de kooplui op de markt les zouden krijgen om harder te schreeuwen, heeft misschien even effect, maar als iedereen diezelfde cursus heeft gehad schreeuwt iedereen weer even hard en verkoop je niets meer dan je concurrent; je bent alleen je cursusgeld kwijt en hebt aan het einde van de dag een zere keel. En als je een paar jaar zo doorgaat raak je misschien helemaal je stem kwijt.
Jij bent waarschijnlijk een digitale verkoopman of –vrouw. Wees eens eerlijk, hoeveel rendement heeft jouw blogcursus of Linkedin-cursus je gebracht? Hoeveel nieuwe klanten hebben jouw inspanningen opgeleverd?
En toch kan het wèl resultaten opleveren. Als je het maar slim doet. Authentiek en anders. In de analogie van het fysieke marktplein: Ga eens op een andere plaats staan. Ga met je groentekraam eens aan de andere kant van het plein staan, tussen het textiel. Of ga niet meer op de markt staan, maar een straatje verder. Introduceer een nieuw product, een nieuwe variëteit. Deel je kraampje eens anders in, presenteer je producten op een nieuwe manier. Kleed je op een originele manier zodat je opvalt.
Met andere woorden, durf eens buiten de kaders van de norm te stappen. Wees origineel. Experimenteer. Als iedereen een vlog met een lengte van 2 minuten plaatst, plaats dan eens een animatie van 4 minuten. Als iedereen inspiratiequotes op Instagram plaatst, stuur dan eens een ansichtkaart via de post.
Wil je blijvend op een originele manier die bij jou past jouw doelgroep bereiken? Wil je structureel op de nieuwste marketingtrends vooruitlopen? Ik kan je helpen. Ik doe het al 30 jaar. Plaats een reactie onder deze blog of vul het contactformulier in en ik neem contact met je op.
Goed verhaal Chris, helemaal mee eens. Het gaat niet altijd om beter zijn, wel om anders en inspelen op behoefte van de ander.
Dat vraagt om nadenken en een paar stappen vooruit blijven.
Strategie is je toevertrouwd. Fijne dag en hartelijke groet,
Hans
Dank je voor je reactie Hans.
Hi Chris! Het zet me zeker aan het denken en ik ga kijken hoe ik mijn video’s en blogs anders kan maken dan anders.
Tegelijk denk ik: als ik en een collega-coach een video opnemen volgens hetzelfde script, dan nog zullen we beiden uniek zijn omdat we als persoon uniek zijn. De ene coach resoneert met een ander publiek dan de ander.
Hee Eelco, leuk dat het je aan het denken zet. Dat is ook precies de bedoeling. Op zich heb je wel gelijk, maar als jij het 20e filmpje bent dat op iemands newsfeed verschijnt kun je je afvragen of je de kans krijgt om je te onderscheiden.
Maar kijk ook naar jezelf, jouw blog met je zoontje in beeld leverde jou duizenden views op. Omdat je het net even anders deed en jezelf bent.
Authentiek, slim en origineel posten is best een uitdaging. Ik zie regelmatig posts waarvan ik denk ‘goh, die post om het posten’ en niet omdat er een boodschap te vertellen is. Of puur voor sales. Vind jij LinkedIn een platvorm voor sales?
Hallo Liesbeth, je kunt ieder platform gebruiken op de manier waarop je zelf wilt. De manier waarop Linkedin wordt gebruikt is in de loop der jaren veranderd. Van een serieus, ietwat stijfjes platform waarop vooral recruiters en kandidaten elkaar treffen is het nu een losser platform waarop Social Selling wordt bedreven door vooral zzp’ers. Het doel is dan om “engagement” te creeren en nieuwe klanten te werven. Doordat dit voor veel mensen wat lastig is, zijn er steeds meer Linkedin coaches die mensen daarbij proberen te ondersteunen. Dikwijls met een bepaalde methode. Ik vind het niet vreemd dat je dit ervaart als “posten om het posten”. Hierdoor vindt een enorme verwatering plaats. Het gevolg is de situatie die ik in mijn blog beschrijf.
Ha Chris, jouw blog heeft me weer opnieuw aan het “denken” gezet. Eigenheid is voor mij heel belangrijk. Het is zelfs mijn dienstverlening! Iedere keer opnieuw die eigenheid te tonen via social media vergt creativiteit en inderdaad het loslaten van ‘posten om te posten’. Ik merk dat als ik afstem op mijn Bron, mijn eigenheid, dàn is de post zuiver en krijg ik leuke comments. Is de post een reactie (op een andere actie) of andere mindset……..ja dan weet ik bijna vantevoren “dit wordt um niet” !
Bedankt dat ik weer op een frisse manier kan gaan kijken Chris!
En Chris; ik heb nog een vraag. Vanuit de Branding gedachte wordt gekeken naar consistentie in de posts. Hoe ga ik hier mee om als ik toch mijn creativiteit niet aan banden wil leggen en eigen wil blijven?
Hoi Lisette. Ik had net een oude bekende van mij aan de lijn. Martha Krul. Zij is een healer en is 70 jaar. Ik kan mij herinneren dat zij een aantal jaar geleden begon met bloggen en aanwezigheid op Facebook. Zij heeft een zuivere intentie en post omdat ze vindt dat ze iets belangrijks te delen heeft. Ze heeft nu 6000 volgers en er komen er wekelijks 100 bij. Ze zei onder andere:”mensen reageren op mijn berichten omdat mijn energie met ze resoneert. Als ik een bericht deel van een ander waardoor ikzelf geinspireerd ben, krijg ik nauwelijks response.”
En wat is consistentie? Voor mij zijn je posts consistent als je zelf consistent bent. Ik begrijp dat men met consistentie bedoelt dat het door de lezer als consistent wordt ervaren. Maar hoe kun je weten wat voor de lezer consistent is? Sommige lezers willen alleen iets over de resultaten van de yoga-lifestyle lezen en vinden alles wat daar niet in valt niet “consistent”. Anderen zijn benieuwd naar de belevenswereld van Lisette en ervaren het niet “consistent” als je met een cognitief verhaal komt. Je kunt nu eenmaal niet in de hoofden van je lezers kijken, je weet dikwijls niet eens wie jou lezen. Ga wel bij jezelf te rade of wat je schrijft uit jouw eigen bron komt.
hetgeen je beschrijft legt prachtig uit waarom me altijd al zo thuis voel in de Open Source wereld en heel snel weer terug ren als ik er even buiten moet zijn. Uiteindelijk gaat het om werkelijke inhoud en toegevoegde waarde. De rest is lucht. Nog een mooie analogie met de markt is dat vrije keuze en concurrentie belangrijk zijn; Eric S. Raymond heeft vele jaren geleden zijn onderzoek daarna al beschreven in The Cathedral and the Bazaar.
Je zinnetje “Authentiek en anders” vat het eigenlijk kort en bondig samen en is al bijna een pleonasme. Authentiek, punt! Moeilijk genoeg voor de meeste mensen, dat wel.
Hallo Paul, long time no see. Wat een leuke vergelijking, de wereld van de Open Source. In mijn boek, “Marketing zonder personeel” besteed ik een hoofdstuk aan de historie van marketing. Ik onderscheid 3 fases. De eerste is de fase van de Massa Marketing. Met als motto “een product aan zoveel mogelijk klanten”. De tweede fase is de 1:1 marketing, met als motto: “aan een klant zoveel mogelijk producten”. En de huidige fase is die van de Colloborative Marketing. Hierin worden producten en diensten geco-creeerd. En men hangt tussen Cathedral en Bazaar in.