Haagse Markt

Op de Haagse Markt

Ben je wel eens op de Haagse Markt geweest? Of op de Albert Cuyp? Of de lokale boerenmarkt ergens op de Veluwe? Het is er een gezellige kakafonie. Marktkooplui schreeuwen om het hardst om hun waar aan te prijzen. En het lijkt te werken, want de groentekarren zijn aan het einde van de dag leeg. Het zijn geboren verkopers. Marktkooplui hebben nooit een training gehad. Het zit hen in het bloed.

De Social Media, LinkedIn voorop, beginnen steeds meer weg te krijgen van een markt. Hier schreeuwen de digitale marktkooplui om het hardst. Met quotes, blogs, vlogs, aankondigingen en tegenwoordig ook steeds meer grappige filmpjes om “engagement” te krijgen.

Digitale marktkooplui zijn géén geboren verkopers. Zij hebben wèl een training gehad. Verkooptrainingen, acquisitietrainingen of “Social Selling”trainingen. En die trainingen leren allemaal – min of meer – hetzelfde trucje. Immers, de blogs die je leest hebben alle dezelfde opbouw, de vlogs hanteren hetzelfde script en je leest telkens dezelfde inspiratiequotes. Maar wat leer je nu werkelijk op een dergelijke training?

Ik zal het verklappen: je leert hard schreeuwen. Want dat werkt. Toch? Degene die het hardst schreeuwt wordt het best gehoord en trekt meer klanten dan de concurrent. Toch?

Natuurlijk werkt het niet zo. Als de kooplui op de markt les zouden krijgen om harder te schreeuwen, heeft misschien even effect, maar als iedereen diezelfde cursus heeft gehad schreeuwt iedereen weer even hard en verkoop je niets meer dan je concurrent; je bent alleen je cursusgeld kwijt en hebt aan het einde van de dag een zere keel. En als je een paar jaar zo doorgaat raak je misschien helemaal je stem kwijt.

Jij bent waarschijnlijk een digitale verkoopman of –vrouw. Wees eens eerlijk, hoeveel rendement heeft jouw blogcursus of Linkedin-cursus je gebracht? Hoeveel nieuwe klanten hebben jouw inspanningen opgeleverd?

En toch kan het wèl resultaten opleveren. Als je het maar slim doet. Authentiek en anders. In de analogie van het fysieke marktplein: Ga eens op een andere plaats staan. Ga met je groentekraam eens aan de andere kant van het plein staan, tussen het textiel. Of ga niet meer op de markt staan, maar een straatje verder. Introduceer een nieuw product, een nieuwe variëteit. Deel je kraampje eens anders in, presenteer je producten op een nieuwe manier. Kleed je op een originele manier zodat je opvalt.

Met andere woorden, durf eens buiten de kaders van de norm te stappen. Wees origineel. Experimenteer. Als iedereen een vlog met een lengte van 2 minuten plaatst, plaats dan eens een animatie van 4 minuten. Als iedereen inspiratiequotes op Instagram plaatst, stuur dan eens een ansichtkaart via de post.

Wil je blijvend op een originele manier die bij jou past jouw doelgroep bereiken? Wil je structureel op de nieuwste marketingtrends vooruitlopen? Ik kan je helpen. Ik doe het al 30 jaar. Plaats een reactie onder deze blog of vul het contactformulier in en ik neem contact met je op.

Tags: No tags

10 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *