Heb jij een Money Mindset?

Als deze vraag door een business coach wordt gesteld, volgt een uitleg hoe je moeiteloos een “6 digit income” kunt realiseren en de tip om je te richten op “high end” klanten. En voor een geschiedkundige onderbouwing wordt nog even gerefereerd aan het handboek “Hoe word ik rijk” van Napoleon Hill.

De Money Mindset. Ik vertaal het met de “gerichtheid op geld”. Of misschien wel de “fixatie op geld”. Als je een Money Mindset hebt dan lijkt het pad naar financiële rijkdom geplaveid. En weet je, ik geloof dat dit heel goed mogelijk is. En dat de tips van de coaches en gurus, want die heb je tegenwoordig ook, je daar bij kunnen helpen. Misschien heb je die tips niet eens nodig, want als jouw focus op het verdienen van (veel) geld ligt, dan vind je jouw weg wel.

 

“Mijn focus ligt niet op geld verdienen”

Maar….  niet iedere zzp’er heeft een Money Mindset. Niet iedereen begint een onderneming met als primaire doelstelling om rijk te worden. Er zijn legio andere redenen om zelfstandig ondernemer te zijn. Veel ondernemers zetten hun kennis en ervaring in om anderen te helpen. Om impact te maken. Of om de wereld een stukje mooier te maken.

Dat betekent niet dat er geen geld verdiend wordt, maar de focus ligt daar niet op. Bijvoorbeeld, een coach die zijn primaire focus heeft op geld verdienen is erop gericht een klant zo lang mogelijk als klant te houden, terwijl een coach die zijn focus heeft op het helpen van mensen, wil dat zijn klant zo snel mogelijk op eigen benen de deur uit loopt.

Of, een uitbater van een café met een focus op geld verdienen zorgt voor snelle bediening en een grote omloopsnelheid, terwijl een maatschappelijk verantwoord horeca ondernemer, zoals De Prael Brouwerij (http://www.deprael.nl) of Brownies and Downies  (http://www.browniesanddownies.nl) die mensen in dienst hebben met een afstand tot de arbeidsmarkt, hele andere prioriteiten heeft.

Het is belangrijk om jouw primaire doelstelling als ondernemer helder te hebben. Als jij niet de Money Mindset hebt, past dat jasje jou niet. Dan heb je geen baat bij programma’s waarbij je leert hoe je “winstgevende klanten” binnenharkt. Dan heb je geen baat bij technieken waarbij je leert potentiële klanten te verleiden of te manipuleren. Dan ben je niet gebaat bij een stappenplan om met zo weinig mogelijk werken zoveel mogelijk te verdienen.

 

“Is de business coach een charlatan?”

Ik heb mensen in mijn coachingspraktijk die duizenden euro’s hebben geïnvesteerd in programma’s die geen enkele nieuwe klant hebben opgeleverd. Ligt dat aan het programma? Is de prijzige business coach een charlatan? Hebben de ondernemers in kwestie verzaakt?

Nee! Ze hebben alleen het verkeerde jasje aangetrokken. De voetballers zijn naar een honkbalcursus gegaan.

Voor ondernemers voor wie geld verdienen niet het belangrijkste is heb ik in mijn boek “Marketing zonder personeel” een hoofdstuk gewijd aan hoe jij de beste prijs kunt vragen voor jouw diensten. De maand maart staat in het teken van een aantal initiatieven op dit gebied. Op 18 maart start de gratis 7-daagse Money Challenge en kom je achter de pijlers van een goede prijsstelling. Op 29 maart organiseer ik in samenwerking met het Haags Ondernemershuis de Masterclass “Bepaal jouw beste prijs”  (zie ook https://www.zp-marketing.nl/workshops/) en de on line cursus zal dan ook worden gelanceerd.

Wil je meer informatie over de Challenge of de Masterclass dan kun je dit hieronder aangeven in een comment of de berichten hierover volgen op de site. Deel ook gerust jouw ideeen over jouw Money Mindset.

 

One Response

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *