Hoe verhoog ik mijn tarief?

Deze vraag werd gesteld bij een introductie Workshop die ik onlangs gaf over het onderwerp “Hoe bepaal ik mijn beste prijs”. Een therapeute werd geconfronteerd met een concullega die voor een (veel) hoger tarief dezelfde werkzaamheden verricht.

 

“Doe ik mijzelf tekort?”

“Ik heb een goed lopende praktijk. Mijn cliënten zijn divers. Studenten, particulieren uit de culturele sector en mensen uit het bedrijfsleven. Mijn tarief is €95,= per sessie van een uur en ik word gedeeltelijk vergoed door de aanvullende verzekering. Ik hoorde bij een intervisiegesprek  dat een studiegenoot van mij €500,= per sessie ontvangt in het bedrijfsleven. Nu heb ik het gevoel dat ik mijzelf tekort doe en ik wil mijn tarieven verhogen. Maar ik wil mijn huidige cliënten niet kwijt en ik wil ook mijn talenten blijven inzetten voor mensen met een krappere beurs.”

In het gesprek dat ontstaat passeren diverse antwoorden de revue. Een deelnemer stelt voor om met verschillende tarieven te werken. Eén voor het bedrijfsleven en één voor particulieren. Bovendien kun je besluiten om per maand een aantal mensen die niet voldoende draagkracht hebben, gratis, of tegen gereduceerd tarief te helpen.

Een ander doet de suggestie om je niet per sessie, maar op basis van het te behalen resultaat te laten betalen. Dan wordt de beslissing om met je in zee te gaan niet genomen op basis van een uurtarief, maar op grond van de waarde die aan een bepaald resultaat wordt gehecht.

 

“Differentiatie is het sleutelwoord”

De belangrijkste stap als tarieven wilt wijzigen of verhogen is om een differentiatie aan te brengen. Een differentiatie in jouw diensten en een segmentatie in jouw doelgroepen. We spreken van differentiatie als je dezelfde basisfunctie in verschillende variaties verpakt. De basisfunctie is in deze situatie de kennis en ervaring op het gebied van integratieve psychotherapie. Die kan bijvoorbeeld worden aangeboden in de volgende diensten:

  • Individuele coaching (de huidige coaching)
  • Leiderschapscoaching (coaching voor managers)
  • Teambuilding traject (gezamenlijke sessies en individuele sessies gecombineerd)
  • Workshops (in company en open inschrijving)
  • On line coachingsprogramma (open inschrijving)

Een mogelijke segmentatie in doelgroepen is:

  • Individuele cliënten (vergoed door verzekering)
  • Minder draagkrachtige cliënten
  • Bedrijven, eventueel onderverdeeld per branche en omvang

Per propositie kun je nu een afzonderlijk tarief vragen. Bijvoorbeeld, reken voor een leiderschapscoachingssessie €250,=, een Teambuildingtraject is maatwerk en voor workshops en On Line Coaching kun je afhankelijk van het aantal deelnemers een veelvoud van je uurtarief verdienen. En desgewenst hoog je het huidige tarief op, of verleng je de duur van een sessie.

Ik heb in mijn boek “Marketing zonder personeel” een hoofdstuk gewijd aan hoe jij de beste prijs kunt vragen voor jouw diensten. Met hierin aandacht voor prijsstrategieën, wanneer geef ik korting, alternatieve verdienmodellen, de DO’s en DONt’s van onderhandelen, en meer. De maand maart staat in het teken van de aanvang van een aantal initiatieven op dit gebied. Op 18 maart start de gratis 7-daagse Money Challenge en kom je achter de pijlers van een goede prijsstelling. Op 29 maart organiseer ik in samenwerking met het Haags Ondernemershuis de Masterclass “Hoe bepaal ik mijn beste prijs” en de on line cursus zal dan ook worden gelanceerd. Heb je interesse in de Masterclass, de Challenge of wil je reageren, laat dan hieronder een berichtje achter.

 

2 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *