“Hoeveel ben ik waard?” “Verdien ik wel wat ik waard ben?” Dit zijn vertwijfelingen die veel zzp’ers met regelmaat bezighouden. Hoe zou dat toch komen? En nog belangrijker: Wat kun je er aan doen?
Laten we het begrip Waarde eens onder de loep nemen. Wie bepaalt wat iets waard is? Dat is de afnemer. De klant. Als een klant bereid is om voor een product of een dienst een bepaald bedrag te betalen, is dat de waarde. Dit klinkt eenvoudig en dat is het ook. Als ik als klant €300,= over heb voor een smartphone, is dat dus de waarde van de telefoon. En als iemand anders €900,= voor een smartphone over heeft, is dat de waarde van die telefoon. Het zegt op zich niet zoveel over de kwaliteit of capaciteiten van het product, alhoewel er vaak wel een relatie is.
“Wat ben ik waard?”
Een zzp’er is emotioneel verbonden met zijn diensten. Een zzp’er is zijn product! Daardoor verwart hij de waarde die men toekent aan zijn dienst met zijn eigenwaarde. Als hij in staat is zijn diensten tegen een hoog tarief te leveren stijgt de eigenwaarde en omgekeerd, als hij niet het tarief kan vragen dat hij zou willen, krijgt zijn eigenwaarde een knauw. Dat is onterecht. De relatie tussen je eigenwaarde en je tarief is een mythe.
In mijn vorige blog bracht ik een voorbeeld ter sprake van een therapeute die zich realiseert dat een studiegenoot van haar 5x het tarief ontvangt voor zijn diensten dan zij. Is zij daardoor minder waard dan haar studiegenoot? Is de kwaliteit van de diensten minder? Nee. Haar studiegenoot richt zich op de zakelijke markt terwijl zij de particuliere markt bedient. De zakelijke klanten zijn in staat en bereid om een hoger tarief te betalen. Meer niet.
In het verleden werkte ik jaren achtereen full time voor €1000,= per dag. Nu geef ik met regelmaat workshops zonder dat ik daar een vergoeding voor vraag. Ben ik nu niets meer waard? Nee, natuurlijk niet.
Ik ben zelfbewust. En ik heb de koppeling tussen eigenwaarde en geld verdienen losgelaten. Op geld zit voor mij geen lading. Daardoor kan ik zonder moeite een hoog tarief vragen voor opdrachten en kost het mij ook geen moeite om gratis werkzaamheden te verrichten. In coachingstrajecten deel ik mijn ervaringen en leg ik uit hoe je zonder spanning een goed onderhandelingsgesprek kunt voeren.
“De waarde van een aanbeveling”
Een andere mythe is dat waarde slechts in geld valt uit te drukken. Niets is minder waar. Ik kom dagelijks ondernemers tegen die veel inspiratie krijgen uit het werk dat zij doen. Ondernemers die graag anderen helpen. Die de wereld een stukje mooier willen maken. Je kunt ongelooflijk veel betekenen voor een ander zonder dat daar een (forse) geldelijke beloning tegenover staat. En omgekeerd, je kunt heel veel terugkrijgen van een klant. Een glimlach, een bos bloemen, een aanbeveling.
Dikwijls saboteren ondernemers hun eigen succes. Ze hebben de overtuiging dat ze het niet waard zijn om zichzelf neer te zetten. Als je jezelf niet serieus neemt is de kans groot dat potentiële klanten dit ook niet zullen doen. Je zult met jouw belemmerende overtuiging aan de slag moeten en hem vervangen door een positieve. Wil je weten hoe? Ik vertel je er graag meer over. Laat een bericht achter onder deze blog of stuur een mailtje naar chris@zp-marketing.nl en ik neem contact met je op.
Hai Chris,
Heel interessant artikel en ik geloof dat je absoluut gelijk hebt. Het begint allemaal bij onze mind-set.
Hallo Yvonne, Dank je voor je reactie. Ik wens je veel sterkte met alle Brexit-perikelen.