Hoeveel problemen heb jij? Veel mensen zijn verslaafd aan problemen. Of eigenlijk zijn ze verslaafd aan oplossingen. Mensen zijn verslaafd aan oplossingen. De problemen bedenken ze er bij. Of ze worden er wel bij gedacht door iemand anders.
Politici bijvoorbeeld. Dat zijn meesters in het bedenken van oplossingen. En de daarbij horende problemen. Pillendraaiers kunnen er ook wat van. Voor ieder jeukje is er een zalfje en voor ieder gedrag of stemming een pillletje. Voor iedere bijwerking van een medicijn zijn er twee nieuwe pilletjes. En de oplossing voor het overzichtelijk houden van het dagelijkse slikritueel heet : Baxterrol. Of wat dacht je van verzekeraars. Geen enkel land is zo oververzekerd als Nederland. Hoe vaak is jouw laptop verzekerd? In je inboedelverzekering? Je reisverzekering? Je laptopverzekering? Je bedrijfsverzekering? Liefst vier oplossingen voor één mogelijk risico.
“Heb je natte zweetplekken?”
En natuurlijk marketeers en reclamemakers. Die leven van de verslaving aan oplossingen. Les 1 van iedere marketingcursus luidt: beschrijf het probleem van je doelgroep. En verdomd, in iedere reclameuiting zie je het terug. “Heb je last van een lusteloos gevoel?” “Ben je ook snel overprikkeld?” “Heb je wel eens van die natte zweetplekken onder je arm als je een marathon hebt gelopen?” “Durf je jezelf te laten zien?” “Kijk je op tegen een verkoopgesprek?”
Met coaches is het niet anders. Ze bestoken de argeloze prospects met methodes, technieken, therapieën, modellen, masterclasses, massages, olietjes en veel meer bewezen oplossingen. Maar wat is nu eigenlijk het probleem?
Gewoon doorademen
Misschien, heel misschien is er helemaal geen probleem. Misschien is het grootste probleem, dat er geen echt probleem is. En dat er dus ook niets valt op te lossen. Gewoon doorademen. Hoe voelt dat? Geen problemen hebben. Voelt dat als een opluchting of juist als een teleurstelling?
Ik wil je graag begeleiden in het leiden van een gebalanceerd leven. Als persoon, als ondernemer. Ik ga daarbij geen problemen voor je oplossen. Ik neem je bij de hand om de wereld anders te bekijken. Om jouw problemen anders te bekijken. Ik ondersteun je om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leven. Om de obstakels die je op jouw levenspad tegenkomt te zien als mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen.
Ben je benieuwd hoe ik dat doe, boek dan in de maand april een gratis proefconsult bij mij https://www.zp-marketing.nl/business-life-coaching-aanbieding/ of laat een bericht achter onder deze blog of stuur een mailtje naar chris@zp-marketing.nl en ik neem contact met je op.
Ha Chris, mooie blog…
Als ik je verhaal lees moet ik aan mijn moeder denken. Toen ik als klein kind, lagereschooltijd, problemen had met mijn leeftijdgenoten, was haar reactie vaak: “dat dit geen probleem was, dat het alles te maken had hoe ik er over nadacht en het beleefde. De door haar voorgestelde oplossing: net doen of er niets aan de hand was en er voor zorgen dat ik me gedrukt hield, wat minder zichtbaar…
Na twee jaar oefenen op het advies van mijn moeder besloot ik dat dit nauwelijks werkte maar me wel eenzaam maakte.
Op mijn achtste heb ik besloten dit probleem op te lossen door door terug te slaan… Na een periode van twee jaar wennen en zoeken voor mij en mijn klasgenoten was het probleem opgelost.
Ik heb in mijn leven geleerd dat je interactie met wat jij als probleem ziet, denkt of voelt via twee strategieën kunt beïnvloeden; de introverte en de extraverte strategie… Introvert = er anders over denken of niet binnen laten komen. Extravert = invloed uitoefenen op het probleem… Mijn ervaring is dat mensen die beide strategieën vrij kunnen inzetten het minste problemen nu en in de toekomst hebben… Als je dat wil leren kun je bij mij terecht.
Hoi Leo, dat is lang geleden. Dankjewel dat je jouw levensles zo openhartig hebt gedeeld.
Mooi begin van een goed verhaal met mogelijkheden ipv oplossingen en problemen.
Dankjewel voor je reactie!!