“Ik ga jouw probleem niet voor je oplossen”

Hoeveel problemen heb jij? Veel mensen zijn verslaafd aan problemen. Of eigenlijk zijn ze verslaafd aan oplossingen. Mensen zijn verslaafd aan oplossingen. De problemen bedenken ze er bij. Of ze worden er wel bij gedacht door iemand anders.

Politici bijvoorbeeld. Dat zijn meesters in het bedenken van oplossingen. En de daarbij horende problemen. Pillendraaiers kunnen er ook wat van. Voor ieder jeukje is er een zalfje en voor ieder gedrag of stemming een pillletje.  Voor iedere bijwerking van een medicijn zijn er twee nieuwe pilletjes. En de oplossing voor het overzichtelijk houden van het dagelijkse slikritueel heet : Baxterrol.  Of wat dacht je van verzekeraars. Geen enkel land is zo oververzekerd als Nederland. Hoe vaak is jouw laptop verzekerd? In je inboedelverzekering? Je reisverzekering? Je laptopverzekering? Je bedrijfsverzekering? Liefst vier oplossingen voor één mogelijk risico.

 

“Heb je natte zweetplekken?”

En natuurlijk marketeers en reclamemakers. Die leven van de verslaving aan oplossingen. Les 1 van iedere marketingcursus luidt: beschrijf het probleem van je doelgroep. En verdomd, in iedere reclameuiting zie je het terug. “Heb je last van een lusteloos gevoel?” “Ben je ook snel overprikkeld?” “Heb je wel eens van die natte zweetplekken onder je arm als je een marathon hebt gelopen?” “Durf je jezelf te laten zien?” “Kijk je op tegen een verkoopgesprek?”

Met coaches is het niet anders. Ze bestoken de argeloze prospects met methodes, technieken, therapieën, modellen, masterclasses, massages, olietjes en veel meer bewezen oplossingen. Maar wat is nu eigenlijk het probleem?

 

Gewoon doorademen

Misschien, heel misschien is er helemaal geen probleem. Misschien is het grootste probleem, dat er geen echt probleem is. En dat er dus ook niets valt op te lossen. Gewoon doorademen. Hoe voelt dat? Geen problemen hebben. Voelt dat als een opluchting of juist als een teleurstelling?

Ik wil je graag begeleiden in het leiden van een gebalanceerd leven. Als persoon, als ondernemer. Ik ga daarbij geen problemen voor je oplossen. Ik neem je bij de hand om de wereld anders te bekijken. Om jouw problemen anders te bekijken. Ik ondersteun je om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leven. Om de obstakels die je op jouw levenspad tegenkomt te zien als mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen.

Ben je benieuwd hoe ik dat doe, boek dan in de maand april een gratis proefconsult bij mij  https://www.zp-marketing.nl/business-life-coaching-aanbieding/ of laat een bericht achter onder deze blog of stuur een mailtje naar chris@zp-marketing.nl en ik neem contact met je op.

Tags: No tags

2 Responses

Leave a Comment